Tuesday, July 27, 2010

TAK CUKUP MASA LA PULAK


maaf..tiada gambar lagi..


rasanya...bukan rasanya..tapi memang lama benar aku tak melawat blog sendiri..apatah lagi blog yang lain...cuma aku rajin buka berita dan blog politik..ok aku bukan nk masuk bab politik.hehe...

tak sepatutnya pulak aku suka2 sekarang...biasanya kita bagi alasan tak cukup masa nk buat kerja..masa sekolah dulu..alasan terbaik ialah..lupa nk buat cikgu..tak sempat buat cikgu..tak cukup masa cikgu..dan macam macam lagi la...

sekarang ni pun alasan tak cukup masa masih boleh di pakai...

tapi sebenarnya kita silap....

fikir sikit ye..kita semua di beri masa 24jam sehari..sama rata...sama adil....tak lebih..tak kurang...
tapi kenapa dia boleh buat kerja..kenapa dia boleh siapkan kerja..tapi kita tak...

Allah tahu..apa yang kita perlu..apa yang kita tak perlu...kalau tak..Dia takkan bagi kita 24jam sehari..Dia akan bagi kta masa 50jam sehari..tapi Allah tak buat macam tu..mesti ada sebab kan..kalau la sehari ada 50jam...berapa jam masa untuk kita kerja...25 jam? perghh lama tu..penat giler.....nk ke macam tu...mesti tak nk kan...jado Dia bg kita 24jam tu mseti dah yang terbaik...cuma kita je tak pandai guna dan hargai...

disiplin masa...kena la ada perancangan..jadual....macam macam lagi la..tapi sebenrnya...solat di awal waktu tu yang pling penting untuk kita jaga masa...msuk waktu je terus solat...mesti kita akan rasa masa kita panjang..lapang...tak caya cuba la..ok aku bukan ustaz ye...kalau salah tolong tunjukkan....

satu lagi...kenapa Allah bersumpah dengan masa... Demi masa! sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian..melainkan..........ok rasanya semua tahu ayat tu... bila Allah bersumpah dengan masa, mesti benda tu penting..jadi kita sama2 la ambik peringatan...

sebenarnya aku tulis ni untuk diri aku sendiri..rasa lalai sangat dengan masa sejak akhir2 ni...bila betol2 sibuk baru la nk myesal.....

ingat 5 sebelum 5...
salah satunya....lapang sebelum sempit...
masa kita byk masa...kena la hrgai betol2....


ntah bila aku nk aktif berblog balik ni..sekarang ni aku ada kat kL...ntah kat mana tempat ni.kat ampang ke..kat taman melawati ke...aku pun tak tahu...lepas ni nk kena pg genting....ada kursus kat sana....masa tengah2 sibuk ni la baru aku nk update blog..ape punya budak la....

apa2 pun aku doakan korang semua sihat dan ceria selalu... terima kasih pada mereka yang masih melawat blog ni...err sory ye sebab tak ada sedia makan2..hehe

wassalam...






kalau nk gali telaga pun makan masa hari hari...
ni kan pulak nk gali tanah selaus dan sedalam tu....
agak agak baru gali ke dah lama gali...
kalau dah lama sape punya kerja?


2 comments:

NICK IRFAN said...

eh! patut lama x nmpk ko? sibuk keje ke? eh! ko keje ape? bkn dlu keje farmasi ker???

♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ said...

btol2..
alasan je sume tuh..
xde mase..=)
pttnye kite hargai mase yg ade..

btw..visit my blog n b my folower k!...tq!

http://owlkieranaa.blogspot.com/