Monday, August 23, 2010

MUNIR - PUASA



Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.
Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari.


kelebihan puasa dan orang yang berpuasa 

  • Imam Ahmad dan Muhammad bin Nasar al- Baihaqi meriwayatkan daripada Abi Hurairah sabda Nabi s.a.w, “Dikurniakan kepada umatku pada bulan Ramadan lima kelebihan yang tidak dikurniakan mana-mana umat sebelum mereka : bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturi, malaikat berdoa diampunkan mereka sehingga berbuka, Allah hiasi setiap hari syurganya, kemudian berfirman hampir-hampirlah hamba-Ku yang soleh yang merasai kesukaran tetapi terus menuju kepadamu, diikat padanya syaitan dan diampun bagi mereka pada akhir malam”.
  • Imam Bukhari, Muslim dan Ahmad meriwayatkan hadis daripada Sahal bin Sa’d. Sabda Rasulullah s.a.w: “Sesunggunya dalam syurga terdapat satu pintu yang dikenali dengan ar-Raiyyan di mana yang berhak memasukinya hanya orang yang berpuasa. Apabila selesai masuk nescaya ditutupnya”.
  • Mengikut riwayat an-Nasai sama seperti di atas kecuali ditambah sabda Nabi: Sesiapa yang masuk di dalamnya nescaya dapat meminum siapa yang minum nescaya tidak dahaga selama-lamanya.
  • Mengikut riwayat Imam Ahmad dan an-Nasai daripada Abi Hurairah r.a sabda Rasulullah s.a.w: “Puasa merupakan perisai”. Dan daripada Usman bin Abi al-As, “Puasa merupakan perisai daripada neraka seperti perisai seseorang daripada kamu pada masa peperangan selama mana ia tidak mengoyaknya dengan berdusta atau mengumpat”.
  • Al-Baihaqi meriwayatkan daripada Usman bin Abi al-As, puasa merupakan perisai daripada azab Allah.
  • Imam Ahmad, Muslim dan an-Nasai meriwayatkan daripada Abi Hurairah dan Abi Sa’id Sesungguhnya Allah berfirman: Sesungguhnya puasa bagiku dan Aku yang membalasnya dan sesungguhnya bagi orang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan apabila ia berbuka nescaya bergembira dan apabila bertemu Allah nescaya ia gembira. Demi jiwa Muhammad ditangan-Nya bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi.
  • Ibn Majah dan al-Hakim meriwayatkan daripada Ibn Umar bahawa Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya orang yang berpuasa ketika berbuka mempunyai doa yang tidak ditolak”.
  • Al-Dailami meriwayatkan daripada Ibn Umar katanya: “Diam orang puasa merupakan tasbih, tidurnya adalah ibadat, doanya mustajab dan amalannya digandakan”.
  • Ibn Majah meriwayatkan daripada Ibn Jabir, Ahmad, at-Tabarani dan al- Baihaqi daripada Abi Umamah bahawa Nabi bersabda: “Sesungguhnya bagi Allah ketika berbuka puasa mempunyai mereka yang dibebaskan daripada neraka yang demikian itu pada setiap malam”.
  • Al-Baihaqi meriwayatkan daripada Abi Hurairah bahawa Nabi s.a.w bersabda: “Puasa merupakan separuh kesabaran dan atas tiap sesuatu mempunyai zakat dan zakat bagi tubuh badan adalah puasa”.
  • Imam Ahmad, al-Tirmidzi dan al-Baihaqi meriwayatkan daripada Ummi Imarah: “Sesungguhnya orang yang berpuasa apabila makan sentiasalah malaikat berselawat keatasnya sehingga selesai makanannya”.

    ARTIKEL DI ATAS ADALAH DI COPY & PASTE SAHAJA. 





    ########################################


    cikgu: amin...kamu puasa tak hari ni...
    amin: err tak cikgu..
    .
    cikgu: munir..kamu puasa tak...
    munir: puasa cikgu...

    cikgu: bagus...kamu sahur tak...
    munir: sahur cikgu....

    cikgu: kamu sahur pukul berapa tadi...
    munir: pukul 7.30cikgu....

    cikgu: ohh..bagus....bagus.....
    munir: err terima kasih cikgu...

    12 comments:

    LiFe KaMi said...

    info terbaik.. jgn tinggal puasa yer munir..hehe

    NICK IRFAN said...

    lama xnmpk ko? pegi mne? ape2pun best artikel pasal puasa ni... nice sharing...


    p/s=haahahahahha munir dtg balik! tetap lawak slumber mcm biasa ade plak sahur pkul 7.30 plak? adoi...

    hans said...

    hahahahaha
    sahur kul 7.30
    kehkhekehkehke

    P/S : Digi Sayang Aku Agaknya! Hehehehe!

    NICK IRFAN said...

    eh! ko keje kt mne plak? tmpt dulu ke atau keje tmpat lain plak?

    NICK IRFAN said...

    ape2pun jgn lupa update blog ye... bln ogos ade 1 je entry...

    miss lolly a.k.a luvfareda said...

    Munir.. Munir.. Kekek

    najihah sahami said...

    huhu..munir2....

    pearl apple said...

    mekaseh..sudi kongsi ilmu...waaahhh...ada pulak sahur kul 73o...hehhe..lucu btol

    piewahid said...

    salam,
    nilai murninya ialah: jujur munir tu :)

    singgah utk mengucapkan:

    1. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.

    2. Semoga segala doa, ibadah dan taubat kita dimakbulkan-Nya dan semoga berbahagia dunia akhirat.

    3. Terima kasih sudi menjalin silaturrahim yang sungguh bermakna & berkongsi pengalaman yang sangat berharga.

    4. Terima kasih juga kerana sentiasa memberi sokongan.

    5. Berhati-hati di jalanraya.

    Anne Boleyn said...

    kehkeh..sahur pekebende tu klu kol 7.30.. :p

    p/s: lama nya dah tak datang blog ni.. jemput dtg blog anne boleyn balik kay.. :)

    Anonymous said...

    hahhaha.. lawak2...

    diraja22 said...

    munir2..