Saturday, January 8, 2011

HUJAN


air hujan jatuh ke tanah
merasa lagi hidup di bawah
kerana itu menjadi lumrah
putaran waktu haruslah pasrah

teringat ia pada ketika
waktu mengalir bersama mereka
melalui denai penuh bermuka
tiada sedih tiadalah duka

hingga mereka sampai ke sana
tempatnya luas indah suasana
airnya masin di mana mana
panas terasa bagai di sauna

terlihat mentari gilang gemilang
menarik aku terbang melayang
semakin tinggi bukan kepalang
tiada siapa dapat menghalang

bagaikan berada di atas kayangan
tempatnya dingin penuh nyaman
ramainya kawan ramainya teman
kami berkumpul dengan senyuman

tiba tiba di suatu malam
langit mendung menjadi kelam
kilat berdentum bertambah seram
hati yang ceria betukar muram

lalu kami jatuh ke bawah
membentuk hujan menurut perintah
bumi yang tandus menjadi basah
seribu rahmat daripada Allah


"Dialah Allah Yang mengirimkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal; lalu kamu lihat air hujan keluar dari celah-celahnya; maka, apabila hujan itu turun mengenai hamba-hambaNya yang dikehendakiNya, tiba-tiba mereka menjadi gembira"
(Al Qur'an, 30:48)

"Tidaklah kamu melihat bahwa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bagian-bagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih, maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celah-celahnya dan Allah (juga) menurunkan (butiran-butiran) es dari langit, (yaitu) dari (gumpalan- gumpalan awan seperti) gunung-gunung, maka ditimpakan-Nya (butiran-butiran) es itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan dipalingkan-Nya dari siapa yang dikehendaki-Nya. Kilauan kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan."
(Al Qur'an, 24:43)




"Kita harus ingat bahwa para ahli meteorologi hanya baru-baru ini saja mengetahui proses pembentukan awan hujan ini secara terperinci, beserta bentuk dan fungsinya, dengan menggunakan peralatan mutakhir seperti pesawat terbang, satelit, komputer, dsb. Sungguh jelas bahwa Allah telah memberitahu kita suatu informasi yang tak mungkin dapat diketahui 1400 tahun yang lalu." - Harun Yahya

18 comments:

kiwi said...

dorg gune remote sensing..hihi..
sini bru je hujn tdi

Suhami Ahmad said...

betapa hebatnya ilmu Allah
^_^

madihah said...

tertarik dengan ayat ni ..=)


"Dialah Allah Yang mengirimkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal; lalu kamu lihat air hujan keluar dari celah-celahnya; maka, apabila hujan itu turun mengenai hamba-hambaNya yang dikehendakiNya, tiba-tiba mereka menjadi gembira"
(Al Qur'an, 30:48)

echah mashuri said...

hujan tu rahmat tuhan:)
suka hujan.boleh tido tak hengat..hehehe

sugar2 kapas strawberry said...

nk copy hadis tu boleh?

MAPPIAU said...

Allah itu maha mengetahui segalanye :))

Miecyber said...

Allah mengaturkan semuanya...

Israel gunakan burung hering sebagai pengintip

Miss Yaty said...

thanks for sharing...sesungguhnya islam itu indah..dan Allah tahu segala-gala ciptaanNya...

NICK IRFAN said...

menarik jgk sajak hujan ko ni teringat lagu sudirman

Raji berkata said...

huhuh its so sad when kadang2 kita mengeluh bila lihat hujan x.x

gReeN iS pEAce said...

banyak sebenarnya yang Allah dah bagitau kita kan..so tugas kita sebagai pengkaji al-qur'an ni takkan just nak biarkan kpd mereka yang bukan islam je kan..habis tu kita ni buat apa, sekadar tengok? :) (pesanan utk diri sendiri)

thanks for sharing

Faaein Himura said...

indah bait2 puisi ini.. mengingatkan kita tentang kesabaran Allah yang kadangkala kita leka untuk menghayatinya..

Balqish Shafiqa said...

semalam tidur lewat, dengar bunyi dari luar rumah terus pergi tidur.

---->seram!

sAsyA said...

hujan itu rahmat :)

black paper said...

entry with a meaningful content.

thx for visiting my blog just now,,

follow u ;D

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

hujan....~

sekamar rindu said...

salam...

hujan dan kenangan bertaut menjadi satu...

- zuriey - said...

hujan itu rahmat..alhamdulillah