Friday, February 18, 2011

PEWARIS NABI

tajuk entri telah di ubah atas kesilapan teknikal..terima kasih shinju lala atas pembetulan :)



ilmu itu cahaya... hadir cahaya terhapus semua kegelapan hati dan jiwa... dengan cahaya kita pasti jelas dalam setiap perkara.. cahaya itu tidak menusuk ke dalam mata sehingga kita jadi berpinar pinar seperti melihat mentari..tapi cahaya itu lembut dan meresap ke hati..carilah cahaya itu.

di sana nanti kita semua di dalam gelita.. teraba raba mencari arah dan pertolongan... terkapai kapai tangan minta di pimpinkan... di tengah keramaian jasad itu, aku pasti terpinga pinga... arah mana harus ku tuju.. pada siapa harus ku mengadu.. semoga mata ini dapat menangkap seurat cahaya... biar jauh di pelusuk meter.. aku pasti akan berlari untuk mendapatkannya... dengan sekuat hati...

mereka adalah pemegang obor; nabi nabi, para ulama, pejuang yang syahid.

jadi mengapa aku harus membenci mereka sedangkan nanti aku yang tergesa gesa untuk mendapatkannya... apa untungnya aku jika aku sombong dan ego dengan ilmu yang secetek ini.. aku seperti air yang bisa di pijak pijak dan terlalu hina... jika aku mulia, patutkah aku seperti ini.. tiada arah dan sering melakukan dosa yang menggelapkan fikiran dan hati... mana duduknya aku... di kiri tak pasti di kanan belum tentu...

berbuat baiklah kepada mereka..dekati dan kasihi sepenuh hati...usah di benci kerana mereka adalah kekasih ilahi...cinta mereka sampai ke syurga yang abadi... cinta kita hanya tersangkut di sini... panjatlah tangga untuk ke sana..

aku genggam cahaya itu sekuat hati..moga bila aku bangkit nanti ia masih berada di dalam gengaman ini..

.'. antara 3... ilmu.. harta... raja (pangkat).. mana satu yang akan kita pilih..



JOM TERJAH BLOG

ghost writer
(sangat hebat dengan kata kata)
(luaskan  fikiran anda dengan entri beliau)

(blog baru aku terjah)
(blog ni banyak manfaat; baik untuk jiwa)

72 comments:

khairul hisyam said...

nice one. hoho. ilmu itu cahaya. yup.

cemomoi said...

masih berharap cahaya paling bersinar

Cik SHiNJU said...

Gengam ke genggam? heheh

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

ilmu itu penting...

Nadia Mashuri said...

nnt kalau ada mase, saya terjah blog mereka..

si para para said...

@Cik SHiNJU

dari awal lagi dah kompius dengan ejaan dia...dah check kat internet..ramai orang guna perkataan gengam..ada jugak yang guna genggam..so hentam je la.hehe

terima kasih atas teguran..dah tukar tajuk asal..mungkin lebih jelas maksud entri tu bila letak tajuk pewaris nabi..

:)

A.s.t.i.n.a said...

anggap typo je..

Moga nur itu ada untuk kita semua... Amin..

white rose said...

waaaahhh...
berjiwang ISLAM laaa bro nih...

apsal kau tak letak link aku?

miahahha...

blog aku bkn berilmu pun, blog banyak mengarut je...

KUREKURE COMEL said...

fuuhhh...kdg2 cahaya itu ada...
maybe kita tidak nmpk atau buat2 tidak nmpak..maybe!...


cont.....

ch!natsu said...

insyaAllah.. =)

ghost writer said...

cahaya yang sangat2 kita perlukan saat semuanya terasa kelam..cahaya ilmu yang berteraskan iman..

semoga semuanya dalam keadaan terang ketika yang lain masih menyuluh.

LiFe KaMi said...

ilmu takkan habis dipelajari sampai bila2..:)lagi kita byk ilmu lg kita disegani..:)

belia bangkit said...

like3

Miecyber said...

Semuga kita beras di dalam syaf yang di kasihi Allah S.W T....

Sebab Miecyber's Blog lambat loading sebelum ini...

Cik SHiNJU said...

alala...saje jek gurau2 aritu..
mmg ade org eja gengam pun..
tatau mane satu yg betul..
BM ni asik berubah2 jek ejaan dia..
sudahnye pinjam perkataan inggeris dan dimelayukan..betul x? :P

sekamar rindu said...

salam..

semoga dengan cahaya itu akan terangi hati kita semua..

r-5 said...

muallim warasatul anbia'. :) sayangi ilmu dan sayangi pembawa dan penyampai ilmu! best entry ni~ ukwah fillah abadan abada.

si para para said...

@A.s.t.i.n.a

amin....

si para para said...

@khairul hisyam

ilmu itu cahaya..orang yang berilmu itu ulama'

si para para said...

@cemomoi

carilah cahaya itu..

si para para said...

@♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫

betul..tersangat penting..

si para para said...

@Nadia Mashuri

:)

si para para said...

@white rose

nanti saya letak ye :)

si para para said...

@KUREKURE COMEL

betul...dan kadang kadang kita tak hargai..

si para para said...

@ch!natsu

:)

si para para said...

@ghost writer

terang benderang~

si para para said...

@LiFe KaMi

betul tu...untuk berjaya di dunia dan akhirat...

si para para said...

@belia bangkit

:)

si para para said...

@Miecyber

amin..

si para para said...

@Cik SHiNJU

betul tu..kita banyak guna bahasa celup...

tapi yang genggam la yang betul kan :)

si para para said...

@r-5

syukran!

Adinda Amy Sensei said...

cahaya indah terbit dalam jiwa...dgn ilmu yang berguna...

e. indah said...

sejuk hati baca ...

sepenuhnya akan cuba berniat baik ...hanya kadang selalu terguris bila niat yang baik ditikam lagi ...layaknya tidaklah aku sesuci NABI yang tidak pernah membenci...

tapi kita sama2 belajar untuk memaafkan mereka2 yang menyakiti ...

airaniez wirdani said...

3 perkara yg di bawa manusia bila meninggal dunia:amalan soleh,anak2 yg soleh & mendoakannya dan ilmu yang bermanfaat utk smua.insya-Allah,moga ilu kita berpintal2 sambung-sambung antara satu sama lain.^_^

Anis Akhir said...

ilmu sgt2 penting dlm kehidupan....

so, perbanyakkan ilmu dgn membaca...

p/s:mcm la anis baca banyak sgt...hehe :P

Cekodok said...

ilmu itu cahaya.. maksiat dan ilmu umpama minyak dan air... :)

darl sepet said...

saya masih perlukan cahaya..kerana saya tahu hidup saya masih mendung.
(betol ker ayat neh??xreti la der ayat berbunga) ahh..senang cter,
sepet sgt perlukan cahaya dari-Nya..
agar darah muda+panas membara+darah manis nie tak hanyut oleh kemodenan duniawi...

Yaya said...

Harap harap nur tu dilimpahi kepada kita semua kan?

dan dalam hidup ni, baik ilmu dunia atau akhirat masing masing sama penting :)

shameel Iskandar said...

mencapai kejayaan di dunia perlukan ilmu.
menggapai kebahagian di akhirat juga perlukan ilmu.

perkataan ulama juga dari kata ilmu('alima- fiil madi , ya'lamu - fiil mudhari').


Allah juga bersifat Al-'Alim ( Maha berilmu dan Juga Maha Mengetahui)

ilmu diibaratkan sebagai cahaya, dan Nabi S.A.W juga dianggap sebagai cahaya. Tapi hati-hati sebab golongan tasawuf yg menyeleweng seringmendakwa Nabi Muhammad diperbuat drp cahaya( Nur Muhammad)

Wuucin Kimora said...

Pengisian di waktu pg :)

intan.maisarah said...

gengam kuat kuat
jgn biar cahaya itu pudar

Siti Nur Fatimah binti Mohamad Ali said...

sy pilih ilmu...sbb ilmu y mbezakan seseorag dgn seseorag y lain...

btw, cara masak telor pon ilmu jugak kan...
(^^)

AkuMuzikFilem said...

aku perlukan nur. hati aku sedikir gelap.

AkuMuzikFilem said...

cik shinju memang pandai. cikgu katakan.hehe

si para para said...

@Adinda Amy Sensei

gunakan ilmu itu sebaiknya... :)

si para para said...

@e. indah

betul tu e..
kalau kita tak boleh buat semua, kita jangan tinggalkan semua.buat mana yang terdaya..

si para para said...

@airaniez wirdani

insyaallah...menyambung tugas..kerana itulah jugak tugak kita sebagai hamba.. menyeru yang baik, mencegah yang mungkar..

si para para said...

@Anis Akhir

tak pe anis..
utk baca sebijik buku, kena baca muka depan dulu.pastu sehelai sehelai....

si para para said...

@Cekodok

betul tu cekodok....
kita akan buat baik bila kita tinggal benda jahat...macam tu la jugak sebaliknya..

si para para said...

@darl sepet


kita sama sama perlukan cahaya..kerana cahaya itu dapat mengeluarkan kita daripada kegelapan hidup kepada yang terang...


cahaya ilahi

si para para said...

@Yaya

betul tu..untuk berjaya dunia..dengan ilmu..untuk berjaya di akhirat..dengan ilmu jugak..

si para para said...

@shameel Iskandar

betul tu..tu la mksud sebenarnya entri ni..

ilmu itu cahaya..
dan ilmu tu adalah ulama.
kerana ulama adalah orang yang berilmu..
ulama itu jamak dari perkataan ilmu.err betul ke ni..tak ingat la pulak...dah lama tinggal..

si para para said...

@Wuucin Kimora

pagi petang siang dan malam :)

si para para said...

@intan.maisarah

takkan lepas..........

si para para said...

@Siti Nur Fatimah binti Mohamad Ali

betul tu..ilmu tu penting..
dengan ilmu kita akan dapat cari duit dengan limu.dapat cari harta dengan ilmu.
dengan ilmu kita akan di hormati..

si para para said...

@AkuMuzikFilem

aku pun perlukan nur itu...

si para para said...

@AkuMuzikFilem


err komen ni memang kat sini ke.hehe

si para para said...

@Cik SHiNJU


betul tu...
BM dah banyak di jajah oleh bahasa luar...
transformasi la..apa lagi ntah..

bahasa jawi pun dah pupus.sangat menyedihkan.

kiwi said...

org yg kdekut ilmu x kn dpt g jauh...klau share phle pn dpt..ilmu lg byk..hihi ^^

si para para said...

@kiwi

betul tu kiwi..
ilmu tu untuk di kongsi.bukan untuk di simpan seorang diri...

ATikah Mustapa said...

kadang2 kita lupa akan asal usul kita sehingga kita lupa siapa pencipta kita

Nadhirah-chan said...

ingatan untuk diri sendiri ^^

si para para said...

@ATikah Mustapa

semoga aku tak lupa..untuk mengingatiNya..

si para para said...

@Nadhirah-chan

untuk diri sendiri jugak..yang selalu lupa dan alpa..

yusuf mujahidin ™ said...

nice one

bunga said...

kadang2 cahaya ilmu itu datang tapi kita tidak sedari..

sekamar rindu said...

salam...

Perasaan sombong menjadi penyakit hati yang mematikan iman sehingga hidup menjadi sesat tanpa cahaya..

★ aIsyaH ★ said...

sy pilih ilmu c0z dgn ilmu ktw akn dpt y lg 2 ue..insyaallah..~

WAK said...

Jazakumullah :)

Fiqas said...

sejalur cahaya pasti ada ada untuk setiap insan.. cuma kita yang harus mencari arah dan jalan menuju cahaya itu..

Sasa Al-Sharif said...

istilah berkaitan cahaya dan ilmu adalah "ilmu pelita hidup" :)

Inspirationalefeks said...

aku ingin memilih rohani yang baik, tapi tiada dalam ketiga-tiga pilihan, jika aku pilih ilmu, mungkin agak lama .. tapi jika aku memilih rohani yang baik, pasti ia satu subjektif yang terus menerus ...