Wednesday, July 7, 2010

AKU YANG LALAI



andai kata...
hari ini...seseorang yang telah pergi...
datang melawat kamu...
tanpa sedar...
dia memberi isyarat...
tentang kedatangannya...
sekadar untuk melihat
dari alam yang berbeza...
untuk melepas rindu....
atau lebih dari itu...

tapi..kamu tidak mengerti..
maksud dan petanda...
yang telah dia berikan..
kamu hanya melihat...
dan berkata hanya kebetulan..
tanpa berbuat apa apa..
untuk menyambut kedatanganya...

kerana semalam...
aku...
tidak dapat melelapkan mata...
tanpa sedikit lena...
dan mengapa...
dengan tiba tiba...
kain pelekat yang aku sidai itu..
tiba tiba jatuh...
dan suasan terasa sepi...
sunyi...
seolah olah aku di perhati...

semakin aku pejam mata...
semakin fikiran aku bercelaru...
terasa janggal..
malam yang penuh rahsia...
tapi sayang...
sedikit pun tidak aku menyentuh al quran..
menbacanya tidak sepatah...
oh alangkah ruginya...
malam tanpa qiam...
malah sempat bermain dosa...
oh hinyanya aku...

dan dini hari...
untuk pertama kali aku bermusafir di sini..
seekor ular mengejutkan aku...
tapi ada sedikt janggal..
mengapa ia tidak seprti biasa...
berjalan terus...
tidak melingkar..
aku hairan...
tapi..
aku biarkan sahaja..
mungkin itu satu kebetulan...

waktu itu...
aku sempat melelapkan lelah...
tapi di gangu oleh peti mesej...
daripada yulley...
katanya "hari ini 07/07...."
tahun ke 3 pemergian ayahnda tercinta...
aku termenung...
cuba mengumpul kembali cerita...
peristiwa yang aneh bagi diri ini...
cuba mencongak..
adakah semua itu sata petanda..
itu cuma satu kebetulan...
oh..aku tak pasti...

tapi yang benar benar aku pasti..
aku tergolong di dalam golongan yang rugi...

maghrib itu...
aku sudahkan dengan yasiin...
untukmu ayahnda tercinta...
perasaan ini kuat mengatakan yang engkau hadir...
mungkin melawat anakndamu yang leka...


maafkan ankmu ini...
kerana tidak menyambut kedatanganmu dengan secebis doa...
hadiah untukmu bawa pulang...

andai kata kedatangan itu sekali dalam seumur hidup aku...
aku benar benar menyesal....atas kelalaian diri ini...

semoga al fatihah yang keluar dari mulut anakmu ini...
menjadi hadiah untukmu.....di sana....














jika perkara yang berlaku itu hanyalah kebetulan..aku redha...
jika perkara yang berlaku itu satu petanda...aku redha...





##############################################



salam mulia untuk sahabat yang setia....terima kasih atas kunjungan dan dorongan anda selama ini...aku hargai sampai mati...untuk sementara waktu ni...aku nak berehat sekejap dari dunia blog...mungkin ada sesuatu yang harus aku cari di luar sana sekejap...tapi aku takkan lupakan di sini..sebab di sini tempat aku dapat segalanya...ilmu...teman..berita...dan macam macam benda...
mungkin untuk sehari dua...seminggu...aku tak pasti....i'allah aku akan tengok2 jugak blog dari jauh...
mana mungkin aku lupakan dunia blog ni...
semoga kita semua menemui cahaya ilahi walau di mana tempat pun kita berada...

wassalam...



"pray hard..work smart"

11 comments:

Cik SHiNJU said...

Al-Fatihah buat allahyarham ayahndamu sahabat...Semoga ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...

Take care yer,semoga bertemu ape yg dicari...:)

melatidaisy said...

salam,

semoga peroleh ketenangan sentiasa...

piewahid said...

smoga allahyarham ayahanda ditempatkan di sisi org2 yg beriman...

annfrendly said...

salam..
semoga sentiasa sihat dan ceria selalu..

iphud said...

menyentuh banget nich salam kenal yah ... visit me yah Paimen ngenet gratis

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

work smart always...

fikaryna said...

si para para..

sentiasa bersedekah dan membaca al fatihah pun masih lagi hadiah kepada ayahanda yg dah pergi..

apa2 pun, semoga pencarian di luar sana akan memberi ketenangan..

Anonymous said...

suka beno baca blog syair sipara para...jgn rehat lama sangat no!!!

sugar2 kapas strawberry said...

kata2 yg puitis.tp ckup utk buat sy tersentap.sbb kdg2 sy pon lalai jgk ;)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

sedeyhnyaaaa puisi ni.

al fatihah .

n@jwamz said...

terharu sgt baca entry ni...
rily nice, satu pnginsafan..
semoga ayahandamu ditempatkan dlm golongan para solehin....
ameen")