Wednesday, December 8, 2010

HIDUP SEBUAH PERJALANAN



lama betul aku tak makan ikan goreng celup tepung..sekali sekali dapat makan time ujan2 ni memang best... tapi lagi satu bab yang best... bila makan tercekik tulang...sampai skrng pun masih terasa...

lepas beli roti dan telur aku terus gerak..waktu tu dalam pukul 9lebih mcm tu la...hujan yang tak berapa lebat tu belum nampak tanda nk berhenti...sedikit dingin bila di tambah dengan aircond kereta...perjalanan sejauh 100km lebih kurang aku mulakan dgn doa... (harapanku hnya padaMu)  malam ni tak berapa sibuk.. mungkin waktu mcm ni lagi best bila di pertemukan dengan bantal dan selimut....

aku singgah kejap kat rumah kawan aku...ada pesanan dan barang untuk aku...aku teruskan perjalanan... memandu sendirian mmg sedikit mencabar..waktu malam..hari hujan...lampu jalan pun samar samar...sekali sekali baru selisih dengan kereta...kadang2 terpaksa bersabar di belakang lori...

aluanan lagu di radio sedikit mengulit jiwa... melayang perasaan sambil ikut arus jalan... kadang2 aku tak tahu kat mana aku sampai.. sebab aku jarang bergerak siang... jadi tak tahu sangat tempat2 ni..lampu jalan pun dah tak ada sangat..hnya di terangi oleh lampu neon..sesekali aku pandang cermin belakang.hitam. gelap.. tayar kereta pulak kerap jugak melawat kawah di tengah jalan..kalau hari2 macam ni, boleh musnah kereta aku....

sampai satu tempat..siaran radio terganggu...macam biasa...aku kena tukar siaran lain...makin jauh aku membelah ladang kelapa sawit...makin dekat la aku nk sampai...di gigi jalan ada sebuah MPV terbabas...mungkin sebab jalan licin..ntah..aku tak tahu..aku terus je ke depan.. kalau ada kerta rosak mmg parah..di tengah2 hutan macam ni mana la nk dptkan bantuan...silap2 yang berhenti pun bukan nk bg bntuan...hmmm sekarang apa2 pun boleh jadi...

dalam sejam setengah aku sampai...alhamdullilah....aku selamat sampai lagi..di tempat aku mencari rezeki...kat sini pun sunyi...gelap...aku dah biasa dengan keadaan macam ni... aku tak pasti..berapa lama lagi harus aku lalui kehidupan yang macam ni...sampai kat rumah...semuanya masih sama....tak ada apa yang berubah...esok pagi 7.30 aku masuk kerja...macam tu la esok...dan untuk hari2 yang seterusnya....


hidup kita ni sama jugak macam perjalanan.kan..ada permulaan....ada rintangan sepanjang perjalanan...last sekali kita akan sampai kat tempat yang kita nk tuju... walau pun kita bergerak laju atau lambat, kita tetap akan sampai..macam tu jugak dgn hidup ni...walau cepat atau lambat, kita semua patsi akan mati... cuma kita tak tahu masa dan tempat...

dan mati tu bukanlah perhentian kita yang terkhir..lepas tu ada lagi....dan lagi...sampai la ke perhentian kita yang abadi....kalau masa hidup kita buat baik, insyaallah kita akan di tempatkan di tempat yang baik. mcam tu jugak sebaliknya...rasanya semua orang dah tahu....

last..kita sepatutnya bersyukur..sebab masih di beri peluang..untuk terus hidup hingga sekarang..untuk buat kebaikan....tanpa sedar..kita dah jejak ke tahun yang lain... Al fatehah untuk mereka yang tak dapat bersama kita sekarang...tapi yang pasti..nanti..kita pasti akan menyusul untuk bersama dengan mereka....
selamat tahun baru hijrah 1432...semoga tahun ni lebih baik dari sebelumnya...

12 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

perjalanan yg berliku2....

najihah sahami said...

salam maalhijrah ye para-para..
;)

Cik SHiNJU said...

Salam...

Slmt Thn Baru 1432H..
Semoga thn ini lbh baik dr sebelumnya..Al-fatihah utk mereka yg dah tiada..


Lambat atau cepat kita akan sampai ke destinasi,asalkan kita berusaha meneruskan perjalanan..

NuR si CiKGu RiBeNa said...

salam maal hijrah..

tertarik dgn entry tu..
huhu..
lama dah tak singgah sini..
=)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

hehehe =)

macam2 kemanisan n kepahitan :)

si para para said...

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫

liku liku perjalanan

si para para said...

najihah sahami

salam maalhijrah :)

si para para said...

Cik SHiNJU

teruskan berusaha..

si para para said...

NuR si CiKGu RiBeNa

kena selalu singgah la lepas ni.hehe

si para para said...

miss lolly a.k.a luvfareda

manis tu gula..pahit tu ubat.hehe

melatidaisy said...

salam ..

salam maal hijrah :)

semoga hari ini lebih baik dari semalam.. dan semoga sentiasa dalam keberkatanNya .. ameen ^_^

sugar2 kapas strawberry said...

liku2 hidup..