Saturday, January 15, 2011

BERAT MATA MEMANDANG BERAT LAGI PENDERITAAN YANG DI ALAMI




nasi yang putih itu hampir hitam
apabila di gaul dengan lauk kegemaran
kicap manis cap jalin
itulah lauk dan santapan untuk keluarga mereka
hampir setiap hari
jikalu bernasib baik
ada jiran yang perihatin
memberi ikan untuk di jadikan hidangan
maka makan besarlah mereka sekeluarga pada hari itu
kalau harinya tidak baik
nasik yang putih itu tetap menjadi rutin harian
cuma kali ini di gandingankan dengan garam
begitulah kesusahan yang di alami mereka sekuluarga
ibunya hanya memperhambakan diri pada kerja kampung
nasibnya baik dapat lah 10ringgit sehari
tu dah cukup lumyan
tapi pendapatan yang lumanya itu tak selalunya datang
paling tidak sebulan sekali
cukuplah bagi seorang ibu tua untuk membeli alatan dapur
untuk membesarkan dan mempersekolahkan 3orang anaknya
tapi yang pasti
seorang ibu tua itu tidak pernah mengeluh
sama sekali tidak menyalahkan takdir yang menimpanya
melainkan didalam hatinya bertasbih syukur
syukur kerana masih di beri peluang
untuk meneruskan kehidupan
syukur atas segala galanya
kerana dia tahu
ramai lagi di luar sana
mendapat ujian yang lebih berat dan hebat....




skng, minyak naik harga, gula, bawang, dan barang barang lain...mcm mana dgn orang yg hidup kais pagi makan pagi...kais petang makan petang..kita ni kira syukur..sbb masih ada lebihan duit utk bayar bil internet..utk makan sedap2...mmg kita x rasa kesusahan orang lain..tapi sanggup ke kita tengok saudara seagama dgn kita hidup merempat...hidup melarat...
bantulah mereka dengan kelebihan yg kita ada..

6 comments:

LiFe KaMi said...

betul tu, bagi yang berkemampuan mungkin tidak terasa sgt, yg nak beli beras pus susah mesti bertambah le susah hidup mereka,jgn hanya pandai naik tp tkde pertolongan lain utk mereka..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

beringat la...

Wanita Mutalib said...

sedihnya. :(

Hanisah Safian said...

thumbs up! :)

sugar2 kapas strawberry said...

bersyukur masih mampu makan nasi dgn telur goreng

Cik SHiNJU said...

Itulah hasrat saya selama ini..
Mahu menguasai ekonomi untuk berkongsi..bukannya menguasai politik untuk saling membenci..