Wednesday, February 2, 2011

PEPERANGAN DI MESIR DAN DI SINI

perhatian semua..di sini aku masih ada..masih bernafas..cuma aku punya internet dah nyawa nyawa ikan...segala yang berkaitan dengan blog dah terbantut...aku akan kembali secepat mugkin..segala tag dan komen akan di balas nanti...
last, prihatinlah kita tentang keadaan mereka di sana...













ketika orang lain lena di buai mimpi
mereka turun di jalanan dengan obor api...
api kemarahan yang kian marak dan membakar..
membakar hati pejuang pejuang baru
menuntuk keadilan yang sebenar
ketika orang lain sebok dengan urusan jual beli
mereka pula sedang membara dengan laungan perjuangan
hapuskan mubark!! bebaskan mesir!!
itulah laungan keramat yang sedang bergema
tak pernah berhenti..tak pernah padam.
ketika aku sedang leka menaip cerita
mungkin ada di antara mereka terkorban nyawa
terkorban kerena melawan pemimpin yang zalim
aku yakin..balasanmu pasti di sana....



p/s: apa tindakan malaysia? takkan senyap je..



ni aku nak tepek sikit..kalau tak suka jangan baca ye.hehe



Komen Pertama PM Israel, Benjamin Netanyahu

“Kami amat cemas memantau apa yang sedang terjadi di Mesir dan di wilayah kami,” kata Netanyahu sebelum pertemuan mingguan kabinetnya hari Ahad lepas.
“Israel dan Mesir telah berdamai selama lebih dari tiga dekad dan tujuan kami adalah untuk memastikan bahwa hubungan ini dipertahankan. Pada saat ini, kita harus menunjukkan tanggung jawab, menahan diri dan berhati-hati semaksimun yang boleh, “tambah Netanyahu.
Itu adalah komen tahap tertinggi yang pertama dari Israel…
Dengan komen PM Israel ini, diharap kita semua sudah faham dan jangan ada lagi yang berfikir dengan lutut terhadap situasi Politik yang berlaku di Mesir sekarang ini.. Kita sudah Kenal siapa Netanyahu dan Siapa dia Sahabat baiknya Mubarak.. Betapa sayangnya Israel pada Diktator Hosni Mubarak saling tak tumpah seperti menantang Beruk Minyak Yang Penuh..
……………………………………………….
Israel Amat Takut kalau Mubarak Jatuh kerana:
- Kemungkinan Dasar luar Mesir dengan Israel akan berubah
- Hamas akan menyeludup senjata melalui sempadan Rafah dan Gaza dengan mudah.

- Ikhwan Muslimin di Mesir bebas menghulurkan bantuan kepada Hamas di Gaza.
- Bebasnya rakyat Mesir dan Palestin berulang alik dari Mesir ke Palestin dan dari Palestin Ke Mesir..
- Yang paling mereka takut sekali ialah sejarah hitam kekalahan mereka kepada tentera Mesir di Semenanjung Sinai pada tahun 1973 akan berulang( sejarah peperangan 6 hari dalam bulan Ramadhan) walaupun pada ketika itu mereka telah membina kubu bawah tanah yang dianggap yang terkuat dan terkebal di Dunia yang  mereka bina dari besi,keluli dan simen apabila mereka menakluki semenanjung sinai pada tahun 1967..



aku ambik berita ni kat sini





p/s: herge minyak naik lagi kan..ron97 = RM2.50/liter



6 comments:

bunga said...

semoga mereka sentiasa dalam keadaan selamat.amin..

Yelena Anastasia Romanov said...

My prayers are with them...May Allah lightens their burden and keep them safe.

azieazah said...

Dengar berita, hari ini semua pelajar Msia dibawa pulang dgn penerbangan khas.

Moga segalanya selamat...

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

ade kepentingan sendiri kan...

biskut said...

selagi mampu berjuang..teruskan perjuangan demi sebuah demokrasi dan reformasi.hanya untuk rakyat dan kepentingan saudara seagama yang lain.

Azza Firza said...

harap, smuanya akan oke kan.