Tuesday, March 9, 2010

POHON ITU




pohon tak bergoyang
daunnya kelayuan
jatuh gugur tak tertahan
panas itu sangat membahang
tanah kekeringan
akar itu semakin panjang
mencari air yang setitis
menghilangkan penat dan letih

layu tak bermaya
hilanglah serinya
bunga bunga turut pudar
kelopaknya bertukar warna
menjemukan mata yang memandang
di ambil dan di buang
bukan lagi untuk menghias taman

begitulah kita dan kehidupan
samapai masanya kita akan merasa
apabila tiba hari tua
masa muda jangan persia

jadilah pohon yang menghijau
berbuah bunga harum baunya
burung burung ceria berkicauan
mengalunkan syair syair indah
buat menghiburkan hati gundah

tapi ia datang dan akan pergi
tinggalah dahan itu sendiri
pohon pohon semakin mati
walau tinggi ke angkasa
pasti tumbang akhirnya
usahlah megah kerananya
semua itu pinjaman cuma

pasti tiada lagi teman di sisi
yang tinggal hanyalah bakti
buat pengubat di kala sepi
tanah yang gelap lagi sunyi
tempat asal aku kembali
terpisah jauh dari pandangan
tersisih dari ingatan

apalah nasibku nanti

ku harapkan taman yang di impi
untuk ku rehat di sana
di taman yang sentosa
aman damai penuh bahagia

6 comments:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

ni syair ke lagu ke puisi ?

sugar2 kapas strawberry said...

buat sndiri ke sajak ni??
sgt kreatif... ;)

telagaburuk said...

handmake..hmmm semoga mksudnya dapat sampai..

telagaburuk said...

miss lolly a.k.a luvfareda...hmmm soalan tu mmg susah nak jawab...hehe mungkin syair+lagu+puisi+pantun=syair si para para

PenyairSenja said...

merenung penuh takjub
betapa indah garapan alammu
betapa tingginya langit
betapa ringannya awan
indahnya malam dikucup rembulan
kilauan bintang menyegar pandangan
bunyi cengkerik alam terungkap indah santapan halwa telinga
alam
betapa persandinganmu penuh pesona
percaturan indah titipan ihsanNYA
dan kuatur jejak ikut menari bersama lirikan sang bayu
melafaz syukur pada agungNYA zatMU...semoga bahagia kan hadir ya...insyaALLAH....;)

si para para said...

@PenyairSenja

insyaALLAH....;)