Wednesday, January 26, 2011

HARI INI, SEMINGGU SEBELUMNYA PADA TAHUN LEPAS

Tuesday, January 19, 2010


pada hari itu...tertulislah cerita ini...





Cahaya senja....



aku memandang tepat ke muka casio mtp-1192...jarum pendek jam hampir menyamai garis yang ke 7...terasa jarum saat berputar begitu pantas sekali...perjalananku merentasi belukar semak semakin tiba ke penghujung...suasana senja begitu mengasyikan..aku semakin gila...gila dengan pemandangan cahaya...di temani kamera cabuk..aku merakam sedikit gambar...aku tidak pasti..mengapa aku begitu tertarik dengan tempat ini...walhal..ini bukan kali pertama aku ke mari....mungkin tempat ini jauh daripada pencemaran...jauh dari deruan enjin bermotor...jauh dari kesesakan...jauh daripada kerakusan manusia...masih semulajadi...walaupun telah ada sedikit hasil tangan petani...penternak...keasliannya masih terjaga...

jauh di lubuk hati..aku merakamkan rasa syukur kepada maha pencipta...engkau berikanku mata untuk melihat...menghayati hasil ciptaanMu....indah....tak terjangkau keindahan syurga kelak...aku meneruskan perjalanan..aku memandang sekitar dengan penuh takjub...limpahan cahaya itu menyapa wajahku...rumput yang segar menghijau itu menjadi kuning keemasan...sungai kecil yang jernih itu memancar sinar....bagaikan tersimpan sejuta berlian di bawah sana....airnya yang tenang mengalir....memberi kesegaran kepada minda...dinginnya seperti mencecah tubuhku...ingin sekali aku menjejak kaki ke dasar sana....burung burung yang bebas terbang begitu riang sekali....mereka sudah lama bersaudara dengan alam....lembu lembu itu menjadi sahabat karibnya...semuanya berlaku begitu pantas...tidak sempat untuk ku rakam semuanya....

jarum jam tidak henti henti menari....sebelum maghrib aku mesti sampai ke rumah..aku tinggalkan semua keindahan ini di situ...kekallah untuk sementara waktu...kongsikan pada semua...khabarkan pada mereka tentang ciptaan tuhan...ajarkan mereka tentang pencipta...perlihatkan semuanya sementara masih sempat..semantara belum tumbuh hutan konkrit...sebelum berdiri pencakar langit....sebelum mengalir sungai batu....sebelum di cemari udara hitam....sebelum merangkak kereta kancil....teruskan bercerita pada yang berakal...pada yang mahu berfikir...pada yang mahu melihat...tumbuhkan rasa kagum di dalam hati....biarkan mereka terpesona dengan ciptaan Ilahi....biarkan mereka terpukau... hingga bibir mereka melafazkan syukur...lafaz yang ikhlas dari lubuk hati...akhirnya...Subhanallah.....




















p/s: pada masa tu aku betul betul terpesona dengan susasana di situ..jauh bezanya macam dalam gambar.


malam ni aku tak boleh nak bw dan balas komen.aku kena balik kg.



26 comments:

Mohamadazhan hjDesa said...

cantik pemandangan :)

Wuucin Kimora said...

Cntik kan...ada burung2 terbang..lembu ragut rumput kat padang yg hijau tu... tenag.... hati2 yer para2 balik kg ;D

white rose said...

subhanallah...
aku dah agak dimana kau berada nih...

ada berita apa balik ke kampung?
hati2 yaaa...

anikimar0's said...

nice entry u got here... :D

Sunako Nakahara said...

Allah creates everything to be beautiful...

azieazah said...

Selamat balik kampung.

jangan lupa balik ke bandar semula...:)

Wahidah said...

moga sumernya selamat...

hans said...

selamat bercuti yer

Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

senja2...
hehehe..

Hunny said...

subhanallah..:)

maCy said...

macy sangat suka tgk sunset~

Nora Shahaira said...

pemandangan lebih kurg depan umah akak ni..nnti akak nak try klik2 gbr buat entri mcm awak la...

LiFe KaMi said...

wow cantiknya..
terpegun kami sejenak..:)

NARDtheNERD said...

baca tulisan oren tu...
macam baca buku konserto terakhir.
tak tau kenapa.

hehehe.
:))

mie said...

subhanallah..
cantik gambar tu..
ehehee

Pink Pearl Lady said...

indahnya permandgan,cukup sempurna ciptaan tuhan.....

NICK IRFAN said...

mmg cantik! perghhh!! kalau aku ada kat sana sah x balik pnya.. hehe

KUREKURE COMEL said...

cantik!!!

Kunang-Kunang said...

Subhanallah, cantiknya di mana ni

melatidaisy said...

subhanallah !! cantik !

"Berjalan,bermusafirlah
melihat kebesaran tuhan
yang diciptakan untuk
mereka yang berfikir
dan bersyukur di atas nikmat
dan kurnianya
nilai harganya,iman dan taqwa
bagi hamba yang setia"

hikmah kembara by mirwana :)

PenyairSenja said...

indah menatap senja dari matamu....berombak kelam dipersada langit..melantunkan renyai-renyai hati...tika awan perlahan berarak sendu...diiringi bayu sepoi yang menggamit...kala malam sedia untuk dilabuhkan....salam hati sahabat...;)

biella93 said...

canteknye pemandangan . suke2 ! hehhe . hati2 balik kg :)

Raji berkata said...

subhanAllah ;)
mmg lawa sgt
thx for sharing~

TUKANG KATA said...

subhanallah wallahi jamil jiddan.

Miss Yaty said...

subhanaAllah...indahnya ciptaan Tuhan..

Hanis Azla said...

subhanallah.. indahnya pemandangan.. rasa tenang melihatnya..