Thursday, March 24, 2011

MARILAH PULANG KEPANGKUAN

alam semesta


mengapa tiada yang peduli.
apa yang berlaku pada dunia.
sehingga dunia mula berkata kata.
menegur perilaku kita.

kita memahat wajah alam.
kita mewarnakan pudar semalam.
dengan cara kita sendiri.
tanpa hiraukan aturan hakiki.

dunia sarat mengendong masa.
kita hebat mengejar semasa.
dunia penat dan mahu pergi.
kita belum bersedia lagi.

usah salahkan alam.
bila dunia menjadi suram.
tanya pada diri sendiri.
apa yang kita buat selama ini.


p/s: kembali kepada petak pertama.

22 comments:

white rose said...

petak kedua takde ke?

oh, ye...lupa...



ya, apa yg kita lakukan?

Khairul Antasha said...

kita penyumbang terbesar

ghost writer said...

mari dengar lagu 'earth' from michael jackson.

kat situ kita boleh faham apa kita sudah buat.

nice poem.

intan.maisarah said...

dunia semakin penat
penat mengengdong penghuni yang makin unik perilakunya

ch!natsu said...

semoga kita sntiasa beringat dan tersedar..~

NICK IRFAN said...

menarik sajak ko ni... best2

Nadia Mashuri said...

manusia sentiasa alpa..

Adinda Amy Sensei said...

mencari jalan pulang...

Amiey White said...

kita semakin lupa .

percaya lah kejadian yg sama akan berlaku saat kita makin lupa

Monster Globalisasi said...

tarik picu senapang patah.. hati2 jerangkap samar..

memang lah penat tapi macammana nak buat.. sudah terlambat baru nak cepat.. hehehe....

si para para said...

@white rose

Petak ke dua lepas petak pertama tu kak.hehe

si para para said...

@Khairul Antasha

tangan tangan kita.

si para para said...

@ghost writer

VC dia pun hebat..

si para para said...

@intan.maisarah

unik..dan kejam mungkin..

si para para said...

@ch!natsu

bangkitlah~

si para para said...

@NICK IRFAN


:)

si para para said...

@Nadia Mashuri


sentiasa..lupa..alpa..leka..

si para para said...

@Adinda Amy Sensei

pulang kepangkal jalan..

si para para said...

@Amiey White

jangan untuk kali kedua...

si para para said...

@Monster Globalisasi

biar putih tulang jangan putih mata...

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

pulang la...

MiaDiera said...

kadang-kadang susah nak sedarkan orang yang manusia nie dah banyak lakukan perkara yang mencemarkan alam