Thursday, March 3, 2011

NASIB MAKHLUK BERJIWA PERMAI



rumah hijau kini sudah kacau bilau... bahang itu semakin hangat bergolak.. tidak mengira di bintang tujuh atau bintang lima... kulit kupang dan mesin masa makhluk berjiwa di sini dalam bahaya... gelombang songsang sedang hebat bertiup.. meracuni fitrah kecerdikan makhluk berjiwa permai... mereka sudah di cucuk hidung persis hidupan berkaki empat.. apa bezanya?

makhluk berkot hitam itu tersenyum.. bersantai santai di atas pokok emas... puas dengan permainan catur lama... dalam darah bekunya berkata kecil... "sungguh mudah makhluk berjiwa permai itu di perbodohkan..." baris ayat itu tidak berakhir di situ... jika makhluk berjiwa permai mampu membaca baris not rahsia di dalam darah bekunya, pasti pokok emas itu di tebang habis habisan...

hujan batu kini sedang mencurah curah... air di tempayan habis di sumpah seranah... segala anjing upahan di kerah... di hambat masuk ke pelusuk tempurung tua... anjing kusta itu ke sana ke mari... mencari khilaf makhluk berjiwa permai untuk di gongong... dan darah beku yang jijik itu bersorak gembira.. bertepuk tangan kotor.. tapi makhluk berjiwa permai tidak pernah gentar... sedikit pun tidak terguris... kerana makhluk berjiwa permai sangat yakin... cahaya itu tetap akan bersinar walau sekuat di padam..

terkini.. jerangkap samar kembali di pasang... teropong ajaib itu sedang siap menembak garuda.. bersedia membedil sang kancil.... kelisa di air tidak terkecuali... dan hasil hasil tangkapan itu akan di penuhkan kantung makhluk berkot hitam... makhluk berperut lebar.. makhluk yang lapar dan hauskan darah... dan pisau lipat itu sedang bergerak ke leher makhluk berjiwa permai.. menunggu masa untuk di pancung...

kulit kupang dan jongkong perak sudah tiada erti... makhluk berjiwa itu kesana kemari mengejar kupang kupang yang terbang dan bersinar... penat lelah mereka hanya cukup untuk menghilangkan lelah yang seketika... campuran dua unsur yang dulunya tiada harga.. tapi kini dengan kulit kupang itu tidak mampu untuk makhluk berjiwa miliki.. sangat payah...

"ini tempurung tua kita... ini bintang kita... kulit kupang kita yang punya.. emas hitam itu adalah hak rasmi kita... tidak pernah sekali kali makhluk berjiwa nostalgia melantik sesiapa menjadi tuan... makhluk berkot hitam itu hanyalah penjaga harta... bukan pemilik... tebanglah pokok emas itu kerana akarnya telah meresap dan merentap zat zat tubuh kita..." not not rahsia makhluk berjiwa putih itu meluru laju ke gegendang bulat dan berbelit ini.

sudah cukup api yang menyala itu di biarkan marak... setitik demi setitik emas hitam itu mengalir.... jika di hitung, hanya masa yang menghalang api itu marak... jika di tanah gersang, sudah lama pokok emas itu hancur di lumat... tapi malangnya.. di tanah tumpah darah makhluk berjiwa, semua ceritera nista di anggap sebagai kopi hangat yang enak di hirup... jadi, hiruplah sepuas puasnya selagi pancaindera itu masih mampu untuk mengenal rasa.... tapi awas, bila nasi bubur sudah tersedia, menyerahlah untuk terima surat dari tangan kiri...

"wahai makhluk berjiwa... bebaskanlah bodoh itu dari terus di belenggu... gunakan tangan itu untuk mewarnai kertas putih..corakkan...jika tangan sudah terkulai, lemparkanlah not bunyi yang indah... kerana sebaik baiknya ialah melemparkan not not bunyi indah di hadapan makhluk berkot hitam.... dan yang terakhir cukuplah hanya bergema di dalam darah beku... semoga itu sudah cukup untuk menjadi bukti pada hari esok.." laung pula makhluk berjiwa putih mengakhiri sejarah hari ini...


di petik dari buku teks sejarah Munir...


24 comments:

KUREKURE COMEL said...

mendalam mksud ni kan....tkut mina salah tafsir pulak....


ada kaitan dgn politik?huhuhu...

Ayuni said...

hm, pening sastera melayu...

missgee said...

Ayat2 simbolik lagi dramatik..

Frodo Baggins said...

ni citer pasal tamak haloba ke?
hahahhaha. buku teks munir?
buku sejarah sekarang ada benda ni ke?
ker gua yg x pokes masa kelas sejarah dulu


>>____<<

A.s.t.i.n.a said...

Buku teks got translation in English or not. ai dong andersteng malay..



Andai makhluk berjiwa itu mengerti..
Pasti takkan pernah sakiti..
Hati nan setia menanti...

white rose said...

aduh...
berbelang2 mate akak bacanye...

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

simboliknya...

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

hanya insan berjiwa karipap leh kuar kan ayat nieh...

Penyair SenjA said...

series me kene baca banyak kali...sastera mendalam...eh..eh..tag awak tu dah siap...hihihihihihihihi...ty eeeek...salam hati..;)

Novelgurl said...

salam...ermm..kesian~

Yaya said...

adeh apekah ini paraaaaaaaa.. gua engak paham dong.

si para para said...

@KUREKURE COMEL

setiap orang bebas untuk mentafsir... :)

biarkan persoalan itu untuk di jawab dan di fikir..

si para para said...

@Ayuni

hehe guna majaz sikit..

si para para said...

@missgee

simbol itu cuma menutup perkara sebenar..jika tidak drama ini menjadi haru biru..hehe

si para para said...

@Frodo Baggins

haha tu la..dalam kelas dulu tak tumpu cekgu mengajar..

si para para said...

@A.s.t.i.n.a

tapi sayang..ramau makhluk berjiwa itu tidak mengerti..dan rela di sakiti dari dalam..

si para para said...

@white rose

hehe kalau nak sambung belajar kena faham tulisan macam ni kak..hihi

si para para said...

@Nazsabrina Iman Zulfikar


sedikit terselindung kali ni...kalau tak pisau itu lebih dalam menghiris..

si para para said...

@♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫

hahaha dan hanya insan yang berjiwa popia bisa mengerti maksud yang tersembunyi...

si para para said...

@Penyair SenjA


hehe lepas ni kena buat entri yang lebih berterus terang...

si para para said...

@Novelgurl

emmm tapi masih belum masanya untuk titiskan air mata..

si para para said...

@Yaya

err tak ada apa apa..ni contengan je..hehe

KHRLHSYM said...

pergh. bahasa!

si para para said...

@KHRLHSYM

bahasa melayu je tu.hehehe