Saturday, March 19, 2011

POPAY DAN RASUAH

ini popay..melawan rasuah


pagi..aku bukak tv..cerita rasuah oh rasuah..aku fikir kejap.
yang kena tangkap tu cuma ikan bilis...jerung terlepas..
hari tu aku baca berita..tapi tak ingat seluruhnya...
yang aku ingat..orang tu rasuah cuma beberapa ratus ringgit.
tapi kena penjara lama..dan satu lagi kes...rasuah juta juta..
tapi kena penjara kejap je..setahun kalau tak silap..
kalau fikir dengan kepala lutu pun tak terkesan.
di mana keadilan yang sebenar..langsung tak logik..
tengok kes rasuah besar besar...cepat je sejuk...
kalau libatkan menteri lagi la..buat diam je..
tak kesah la sape sape pun yang buat..kalau "ustaz" sekalipun..
hukum la..dia dah buat keje kotor..

entah la..aku tak pandai sangat nak tulis pasal ni..
yang aku tahu rasuah ni tak elok...bahaya..memudaratkan..
korang boleh terangkan kat aku tak kenapa rasuah bahaya..
kenapa kalau rasuah boleh runtuh sana runtuh sini..
aku nak tengok kartun popay ni...hehe


p/s: aku suka popay..tapi aku tak suka bayam.

err macam mana nak eja popay ni,..betul ke aku eja tu..aku main hentam je..hehe


sory..entri kacau bilau.

32 comments:

Novelgurl said...

Salam..rasuah..bahaya3 sbb bila guna duit tu utk beli mknn jadi drh daging..rasuah tu haram bila haram maka..bla..bla..bla..huhu

wanythyra. said...

Saya suka bayan , tapi saya ta mny popey . hehee

wanythyra. said...

tade cenderamata laa syair p-p , tmpat tue tade bnd yg ley beli . batu karang ada laa . t laa ea , laen masa . tym tyra gi becuty kat RANAU k

Wahidah said...

tula isu nya kalo ckp pesal rasuah..

org yg patut kena tngkap terlepas..tp ntahla politik rasuah kot ne..


btw,sya suke popeye tp popeye tk suke sya mcm mn tu..? n sya tk suke kangkung tp sya suke bayam bole..:P

salam ukhwah..:)

si para para said...

@Novelgurl

emm betul jugak tu kan..bagi makan kat anak siteri..bagi kat mak..sangat tak elok kan..

si para para said...

@wanythyra.

hehe tapi popey minat bayam..mcm mana ni..

si para para said...

@wanythyra.

kulit siput tak pe..hehe tak ada la..tak pe la wanythyra..saje je.. best tak g bercuti..
:)

si para para said...

@Wahidah

masing masing tahu kan pasal ni...tu dah cukup bagus..harap kita sudah jelas pasal ni..rasuah ni merosakkan negara.

hehe rumit problem ni...nak kena panggil popeye jugak ni nak settle problem..
kalau suka bayam kena suka kat popeye jugak..boleh ke macam tu.hihi

Adinda Amy Sensei said...

suke gak tgk popeye..

Cekodok said...

biasa la... mungkin kat dunia mereka fikir dengan duit semua boleh beli... orang pun boleh beli..

popai <--eja mcm ni... hahaha

Kakzakie said...

Kalau dah tengok tak tahu eja dah tak patut nie.:) Tengok adinda Amy Sensei dah tolong eja tu.

Soal rasuah yg pasti kalau tiada balasan di dunia kena ingat akhirat kelak semuanya yg bisu akan menjadi saksi atas segalanya....

Keyyah said...

saya suka bayam, saya suka popeye n olive..hahahaha..

ermm rasuah... xpernah2 abes

AkuMuzikFilem said...

popeye the sailorman. aku faham perasaan kau. yang ken a tangkap tu pelaksana cikai2 je, tak pun kambing hitam, tapi ada lagi satu tangan tersembunyi, itulah mastermind dan hati busuk sebenar

Kunang-Kunang said...

Rasuah, penyakit berketurunan.

Selagi ada sifat tamak dalam hati dan mata selalu jer kelabu (spek tebal pun kelabu) selagi tu lah rasuah subur di kalangan masyarakat hari ini.

Tentang keadilan, memang dah adab hidup, mana ada keadilan sekarang ni. Hanya Allah yang Maha adil.

MiaDiera said...

ishh tak adilnya macam tu kan

KUREKURE COMEL said...

hehehe.....mcm cerita tamil tu kan...


bila la hero nak keluar ni kan....
si parapara ke?tungguuuu.....hehehe..


didunia terlepas la...di akhirat...
jwb la smpai peluh2....huhuhu...

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

ejaan sebenar is popeye
tapi popeye ni kartun dia dulu sebenarnya nak galakkan kekanak zaman tu makan sayur. tu la ada spinach tu.

rasuah mmg salah. dan tak patut di lakukan

Wuucin Kimora said...

sila eja dgn ejaan betul2 yer... POPEYE hahahha.. ;p

Rasuah - hurm xkn abes kot sama je 2x5.... ;D

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

xsalah aku popeye...
hehehe...
memang la..
menteri...
sejuk cepat la..
kabel kaw2 punye...
@#$%^&*(

april said...

pernah terbaca di mana entah.
rasuah ni seperti anai-anai.ia akan menumbangkan pokok yang besar jika dibiarkan saja.
kawan saya ada sebut istilah al-wahn.
(maaf kalau silap) yang maksudnya cintakan dunia.mungkin orang hujung zaman ni lebih banyak sikap al wahn nya.kerna tu boleh terus buat perkara salah - asal perut kenyang hati gembira.

eh.
tapi kata al-wahn tu tertuju kat diri saya juga.banyak buat silap.

sekamar rindu said...

salam...

rasuah penyakit yang boleh menghancurkan negara...kita katakan TIDAK pada rasuah...

skandaLdariLangit said...

popeye der.. huhu

um. kenapa sekejap?

sebab yg bagi hukuman pn kena rasuah kut~

skandaLdariLangit said...

dah komen. hilang ker? grrr

Ertinya : "Rasulullah s.a.w telah melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah dalam penetapan keputusan (pemerintahan, pentadbiran, kehakiman dll)"
( Riwayat At-Tirmidzi, 3/622 : Imam Tirmidzi berkata : Hadis Hasan Sohih)

Wahidah said...

kalo suke popeye mmg kena suek bayam..sbb popeye bile lemah need bayam..oppss apekah?? :p

azi nur said...

sedapnye bayam tumis air... :)

Sham said...

itu tak pelik lagi...yang PM boleh kena tipu dengan menteri kes RM bilion2 lagi pelik kan...

intan.maisarah said...

popeye ambik rasuah tak?

kiwi said...

risau gk nti nk kerja..de mmber ckp nti kerja nk tender pn kne rasuah..kdg2 terpksa amek bos suruh..sush nk lari..member la yg ckp

sugar2 kapas strawberry said...

yg kena rasuah berjuta tu dah rasuah org lain kot..haihh,dunia2,,

Faaein Himura said...

dah lama tak tengok citer popeye...

Inspirationalefeks said...

ohhHH kerana perkara sebegini la orang yang tetap dikenali ramai pasti akan dikenali lebih ramai lagi ....

ghost writer said...

kena hormat institusi kehakiman di negara kita.sebab media kata,sistem perundangan di negara kita yang terbaik di dunia.ingat sekali lagi...

Yang TERBAIK!

tapi bukan aku yang cakap.