Monday, June 6, 2011

APA YANG SEPATUTNYA KITA CARI





seharian aku di sini. berbicara pada angin lalu. melihat dunia. sentiasa berubah setiap saat. setiap detik. ada yang baru merasai nikmat dunia. ada yang pergi buat selamanya. 

di sini ada yang aku sayang. yang aku rindu. yang aku cinta. dan yang ingin aku miliki. tersangat ingin aku miliki. tapi ada yang tak mampu aku kejar. bukan kerana mereka pantas berlari. tapi kerana aku memang tak terdaya untuk memilikinya. lantas aku biarkan sahaja di situ. cuma memerhati. walau di dalam hati masih tersimpan harapan.

memang benar. sungguh. sifat cintakan dunia. harta benda. terlalu susah untuk di pisahkan. bagaikan sudah sebati di dalam hati. bagaikan sudah melekat di dalam jiwa. celik mata semua di depan mata. menarik dan menggoda. ada yang terlupa tujuan asal kerana tergilakan material.

kadang. diri ini cemburu. pada mereka yang memilik. pada mereka yang mempunyai segalanya. tapi aku sedar. di sebalik semua yang mereka miliki itu, ada satu yang mereka hilang. yaitu ketenangan. terlukis di wajah bersih mereka. tersimpan di sudut hati mereka. jiwa yang kosong. dan mereka masih tercari cari. nilai sebenar erti bahagia. bahagia yang hakiki.

semalam aku lihat lagi. satu nyawa sedang melayang pergi. padahal di tangannya sudah sempurna segala jenis harta. tapi mengapa di tinggalkan saja semua benda yang di cari. yang di kumpul. dan yang di gila. mengapa begitu. benar, mati itu pasti. sampai saatnya kita aku pergi begitu sahaja tanpa membawa harta dan benda. jadi, mengapa pada mula mereka mengejar material sedangkan semua itu tidak berguna. tidak dapat membantu walau sedikit pun di saat memerlukan.

semua harta benda dunia itu bukan yang utama. bukan yang sepatutnya kita kejar dan kita cari. tapi yang sepatunya kita kejar dan cari ialah..........




7 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

kejar sepatutnye kite kejar...

Inspirationalefeks said...

kita membantu

Cik TeN10 said...

emm biarlah balance dunia dan akhirat.. ;)

HEROICzero said...

soalan yang sudah jelas jawapan. =)

Monster Globalisasi said...

mencari itu indah.. kalau kita mahu.. dugaan itu normal dalam mencari..

sekamar rindu said...

salam...

saya mencari keredhaan Ilahi....

Penyair SenjA said...

tiada kata
aku hanya ingin melihat segala khilaf diri
atas renunganmu yang menyedarkan aku
sahabat
seperti selalu
INDAH :)