Tuesday, September 6, 2011

PARAMESWARA


sudah semestinya semua sedia tahu siapa itu parameswara. menurut wikipedia yang aku search, beliau merupakan seorang Raja Temasek yang berketurunan diraja Srivijaya yang menubuhkan kerajaan Melaka pada 1402. korang tahu? aku tahu. cuma tak ingat je..hehe


ok ini bukan cerita pasal parameswara melihat seekor kancil menendang seekor anjing ketika baginda berehat di bawah pohon Melaka. bukan jugak cerita sang kancil dan sang buaya. 
habis tu cerita apa?


kalau nak tahu klik la benda kat bawah ni...

ceritanya berbunyi begini..


aku: pak cik nama apa?


pakcik: parameswara...


aku cuba menjelingkan mata sedikit sebab nak tengok muka pakcik tu dengan jelas. sambil menelan air liur yang tersekat di kerongkong, aku menulis perlahan lahan nama pakcik tu di atas kertas... p.a.r.a.m.e.s.w.a.r.a...


korang pernah jumpa parameswara? aku dah.

9 comments:

Khairul Antasha said...

untung nya kamu dh jmpa parameswara..

hehehe...

zati embong said...

jat penah trun site dgn org2 JBA tau, pas2 ofismate jat cakap "awak nk kenal x dgn orang yg bukak melaka?". jat blur2. pas2 dia tnjuk kat org jba 2. nama dia PARAM. tensen je jat.

FaKArePa!n said...

hebat r ko boleh jumpa parameswara..
hak3..

Bidadari Syurga said...

saya paling suka sejarah... parameswara satu watak sejarah yg saya suka baca...

p/s: kadangkala persekitaran mampu ingatkan kembali apa yg kita hampir tinggalkan...

maCy said...

wah nama dia kemaen na..

Cik TeN10 said...

ini fakta ke auta ni ?..

HEROICzero said...

hahaha cool kot nama dia !

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

hebat abes....
haaaa...

hanaahmad said...

epik sungguh nama pakcik itu. haha